Engelska

År 5

Engelska: Goal

Pedagogisk planering Engelska Goal


Engelska: What’s up 5 intro och unit 1

Pedagogisk planering Engelska What’s up 5 intro och unit 1


År 4

Engelska: What’s up 4 unit 2 och 3

Vi arbetar med textboken What’s up 4 och de åtta kapitel som tillhör Unit 2 och 3. Vi läser texter och dialoger, tränar in nya ord och grammatiska strukturer. Vi  gör muntliga och skriftliga övningar, leker lekar, läser ramsor och tittar på TV-program.

Mål

Du ska:

  • kunna presentera dig med namn och ålder
  • kunna berätta om något eller några intressen du har/vad du tycker om att göra
  • kunna berätta om vad du gillar för sporter
  • kunna berätta om du kan spela något instrument
  • kunna berätta om du samlar på något
  • kunna ställa och svara på enkla frågor
  • känna till några enkla grammatiska strukturer, t.ex. hur verbet vara (be) böjs i presens och hur de obestämda substantivformerna a och an används
  • kunna läsa och förstå kortare fraser och lite längre sammanhängande text
  • kunna lyssna till och förstå enkel talad engelska
  • kunna förstå enkla muntliga instruktioner på engelska

Bedömning

Vi kommer att bedöma din förmåga att:

  • både muntligt och skriftligt presentera dig och berätta om intressen och sporter du gillar, instrument du spelar och vad du samlar på
  • kunna ställa och svara på enkla frågor om t.ex. telefonnummer och intressen
  • förstå och använda dig av några enkla grammatiska strukturer när du skriver och talar, t.ex. hur verbet vara (be) böjs i presens och hur de obestämda substantivformerna a och an används
  • förstå kortare fraser och lite längre sammanhängande text
  • förstå enkel talad engelska
  • utföra uppgifter utifrån enkla muntliga instruktioner på engelska

 Förmågor

Du kommer att i arbetet med engelska What’s up Unit 2 och 3 få utveckla din förmåga att:

  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
  • formulera dig och kommunicera i tal och skrift
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang och

 


Engelska: What’s up 4 unit 1

Vi arbetar med textboken What’s up 4 och de fyra första kapitlen i unit 1. Vi läser texter och dialoger, tränar in nya ord och grammatiska strukturer. Vi  gör muntliga och skriftliga övningar, leker lekar, läser ramsor och tittar på TV-program.

Mål

Du ska:

  • kunna föra ett samtal med en person och ställa och svara på enkla frågor om t.ex. namn och ålder
  • kunna räkneorden 10-50
  • kunna några hälsnings- och avslutningsfraser
  • kunna några artighetsfraser
  • kunna några ord för olika husdjur
  • känna till skillnaden på this och that
  • känna till de olika possessiva pronomen his och her
  • kunna förstå enkla muntliga instruktioner på engelska

Bedömning

Vi kommer att bedöma din förmåga att:

  • ställa frågor till en kamrat om t.ex. namn och ålder
  • svara på frågor om t.ex. namn och ålder
  • räkna från 10-50 muntligt
  • använda dig av hälsnings- och avslutningsfraser när du samtalar
  • använda dig av artighetsfraser när du samtalar
  • kunna några ord för olika husdjur
  • använda dig av this och that korrekt
  • använda dig av his och her korrekt
  • utföra uppgifter utifrån enkla muntliga instruktioner på engelska

Förmågor

Du kommer att i arbetet med engelska What’s up Unit 1 få utveckla din förmåga att

  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
  • formulera dig och kommunicera i tal och skrift
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang och
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *