År 5
Engelska: Goal
Pedagogisk planering Engelska Goal
Engelska: What’s up 5 intro och unit 1
Pedagogisk planering Engelska What’s up 5 intro och unit 1
År 4
Engelska: What’s up 4 unit 2 och 3
Vi arbetar med textboken What’s up 4 och de åtta kapitel som tillhör Unit 2 och 3. Vi läser texter och dialoger, tränar in nya ord och grammatiska strukturer. Vi gör muntliga och skriftliga övningar, leker lekar, läser ramsor och tittar på TV-program.
Mål
Du ska:
- kunna presentera dig med namn och ålder
- kunna berätta om något eller några intressen du har/vad du tycker om att göra
- kunna berätta om vad du gillar för sporter
- kunna berätta om du kan spela något instrument
- kunna berätta om du samlar på något
- kunna ställa och svara på enkla frågor
- känna till några enkla grammatiska strukturer, t.ex. hur verbet vara (be) böjs i presens och hur de obestämda substantivformerna a och an används
- kunna läsa och förstå kortare fraser och lite längre sammanhängande text
- kunna lyssna till och förstå enkel talad engelska
- kunna förstå enkla muntliga instruktioner på engelska
Bedömning
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
- både muntligt och skriftligt presentera dig och berätta om intressen och sporter du gillar, instrument du spelar och vad du samlar på
- kunna ställa och svara på enkla frågor om t.ex. telefonnummer och intressen
- förstå och använda dig av några enkla grammatiska strukturer när du skriver och talar, t.ex. hur verbet vara (be) böjs i presens och hur de obestämda substantivformerna a och an används
- förstå kortare fraser och lite längre sammanhängande text
- förstå enkel talad engelska
- utföra uppgifter utifrån enkla muntliga instruktioner på engelska
Förmågor
Du kommer att i arbetet med engelska What’s up Unit 2 och 3 få utveckla din förmåga att:
- förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang och
Engelska: What’s up 4 unit 1
Vi arbetar med textboken What’s up 4 och de fyra första kapitlen i unit 1. Vi läser texter och dialoger, tränar in nya ord och grammatiska strukturer. Vi gör muntliga och skriftliga övningar, leker lekar, läser ramsor och tittar på TV-program.
Mål
Du ska:
- kunna föra ett samtal med en person och ställa och svara på enkla frågor om t.ex. namn och ålder
- kunna räkneorden 10-50
- kunna några hälsnings- och avslutningsfraser
- kunna några artighetsfraser
- kunna några ord för olika husdjur
- känna till skillnaden på this och that
- känna till de olika possessiva pronomen his och her
- kunna förstå enkla muntliga instruktioner på engelska
Bedömning
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
- ställa frågor till en kamrat om t.ex. namn och ålder
- svara på frågor om t.ex. namn och ålder
- räkna från 10-50 muntligt
- använda dig av hälsnings- och avslutningsfraser när du samtalar
- använda dig av artighetsfraser när du samtalar
- kunna några ord för olika husdjur
- använda dig av this och that korrekt
- använda dig av his och her korrekt
- utföra uppgifter utifrån enkla muntliga instruktioner på engelska
Förmågor
Du kommer att i arbetet med engelska What’s up Unit 1 få utveckla din förmåga att
- förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang och
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används