Läsläxa till vecka 10 (måndag för grupp CD och tisdag för grupp AB): kapitel 16.
Läxa till vecka 10 Alex Dogboy
______________________________________________________________________
Läsläxa till vecka 7 (måndag för grupp CD och tisdag för grupp AB): kapitel 10 och 11.
_____________________________________________________________________
Eleverna har fått en läsläxa till tisdag i nästa vecka (7/2). Vi arbetar med boken Alex Dogboy och de fem första kapitlen har eleverna fått till sig genom högläsning. Därefter har vi bearbetat dessa främst muntligt, men även skriftligt.
Läxa är att läsa kapitel 6 och 7 och svara på tillhörande frågor (se länken nedan).
OBS! De elever som har Legimus kan även lyssna på boken där.
______________________________________________________________________
Nyhet! Vi har en ny läsläxa i form av boken, ”Varg nosar och jagar” av Ulf Nilsson.
Alla elever har fått en bok, ett läsprotokoll och en ordläxa. Läxan är alltid onsdag-onsdag, fram till jul. Nedan finns de aktuella papper som tillhör läxan.
ordläxa 5 till varg nosar och jagar
ordläxa 4 till varg nosar och jagar
ordläxa 3 till varg nosar och jagar
ordläxa 2 till varg nosar och jagar
ordläxa 1 till varg nosar och jagar
__________________________________________________________________
Skolfoto läxa till v. 18
Kapitel 10
- Läs texten så att du känner att du är väl förtrogen med den. Du ska kunna läsa den högt. Träna på att läsa med inlevelse.
- Nu när sista kapitlet är läst vill vi att du sammanfattar boken. Skriv din sammanfattning på ett lösblad, börja med ”Boken Skolfotot handlar om…”. Din sammanfattning ska vara mellan 10 och 15 meningar lång.
- Skriv också en kommentar om vad du tyckte om boken.
Skolfotot läxa till v. 16
Kapitel 8:
klättrar långsamt skuggor stjärna liksom förskräckta slocknar spänningen tungt rädsla
- Lär dig stava orden.
- Läs texten så att du känner att du är väl förtrogen med den. Du ska kunna läsa den högt. Träna på att läsa med inlevelse.
- Leta upp fem adjektiv i texten. Adjektiv är ord som beskriver substantiv (hur någon/något ser ut eller är). Skriv adjektiven i det lilla skrivhäftet och komparera (jämför) dem. T.ex. röd – rödare – rödast lång – längre – längst
Skolfotot
Läxa till vecka 13 är att rita en bild som passar till kapitel 7, samt skriva en motivation till varför du valt att rita just den bilden. Detta lämnas in på tisdag.
Läxa till vecka 10 (träslöjdsgruppen och lilla syslöjdsgruppen till måndag, stora syslöjdsgruppen till tisdag):
Kapitel 5:
- Läs texten så att du känner att du är väl förtrogen med den. Du ska kunna läsa den högt. Träna på att läsa med inlevelse.
- Skriv upp (i lilla skrivhäftet) de ord som du tycker/tror är svåra att förstå och förklara. Skriv också vilken sida du har hittat ordet på. Ni kommer nämligen att i mindre grupper få jämföra era ord och se om ni tillsammans kan förstå/förklara dem.
Skolfotot
Läxa till vecka 7 (träslöjdsgruppen och lilla syslöjdsgruppen till måndag, stora syslöjdsgruppen till tisdag):
Kapitel 3:
vaktmästaren hemsk nyckeln
pensionär ljust klotter
luktar ljud sekunder
skrämma
- Lär dig stava orden.
- Berätta vad du vet om Olle, Sebastian och Asta Olsson. Skriv i det lilla häftet.
- Läs texten så att du känner att du är väl förtrogen med den. Du ska kunna läsa den högt. Träna på att läsa med inlevelse.
Läxa till vecka 6 (träslöjdsgruppen och lilla syslöjdsgruppen till måndag, stora syslöjdsgruppen till tisdag):
Kapitel 2
backen trångt ledsna
smälter jeansen luktar
busat spännande precis
lastbilar
- Lär dig stava orden.
- Stryk under eller ringa in 20 verb i texten, skriv dessa i lilla skrivhäftet
- Läs texten så att du känner att du är väl förtrogen med den. Du ska kunna läsa den högt. Träna på att läsa med inlevelse.
Läxa till vecka 4:
Kapitel 1
gamla cykelställen snabbt
sommarlovet avslutningen alltid
aldrig skynda läskigt
plötsligt
- Lär dig stava orden.
- Skriv en mening med varje ord (egna meningar, inte ur boken). Skriv dessa i lilla skrivhäftet.
- Läs texten så att du känner att du är väl förtrogen med den. Du ska kunna läsa den högt. Träna på att läsa med inlevelse.