Under hösten kommer vi att arbeta med biologi och teknik. Vi kommer även hinna några mindre områden i fysik och/eller kemi. Till hösten blir det fysik, kemi och teknik. Biologin är avslutad efter detta arbetsområde.
LPP biologi – livets utveckling och anpassningar v. 34-44
Under vårterminen kommer vi att arbeta med flera mindre arbetsområden inom fysik,kemi och teknik.
LPP ljud och ljus v. 1-6
LPP kraft och rörelse v. 6-12
LPP kemi – blandningar och lösningar v. 13-16
Under hela höstterminen 2015 kommer vi att arbeta med biologi: människan och människokroppen på no-lektionerna.
LPP människan och människokroppen
______________________________________________________________________
Teknik: Vardagsteknik
Det mesta i vårt samhälle har faktiskt designats av någon. Det betyder att någon har tänkt, ritat och producerat alla saker som vi använder. Det finns alltså en tanke bakom det mesta. Alla sakerna är till för att tillfredsställa olika behov. Kylskåp, fotbollsskor, mjölkförpackningar – de ska hjälpa oss med olika saker. Det är därför de finns. Temat vardagsteknik handlar om behov och design i vardagen.
MÅL
När du arbetat med detta område ska du:
- kunna ge exempel på hur tekniken har utvecklat och underlättat i vardagen,
- kunna ge förslag på förbättringsområden inom vardagsteknik,
- utveckla din förmåga att resonera kring anpassningar av vardagsteknik utifrån olika målgrupper,
- utveckla din förmåga att berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor,
- ha utvecklat din förmåga att genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och diskutera slutsatser runt omkring dessa,
- ha utvecklat din förmåga att dokumentera dina tankar i text, bild och modell
BEDÖMNING
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- Samtala och diskutera frågor som handlar om vardagstekniken, både idag och förr.
- Dokumentera dina kreativa tankar och idéer både i text, bild och som modell.
- Använda de grundläggande begreppen som handlar om teknik.
- Resonera kring några upptäckter kring uppfinningar som underlättat i vardagen och hur det har påverkat oss människor.
- Ge exempel på vilka tekniska lösningar som finns utifrån olika målgruppers behov och skapa egna vardagstekniska hjälpmedel.
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
- värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
- analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
_____________________________________________________________________
Teknik: Smartare jordbruk
Teknik i jordbruket är något av det mest grundläggande inom teknikämnet. Människans förmåga att producera mat har varit avgörande för vår framväxt. Det här temat lär dig om hur beroende jordbruket är av tekniska uppfinningar. Du får lära dig hur olika tekniker växt fram och om hur de används idag.
MÅL
När du arbetat med detta område ska du:
- kunna ge exempel på hur tekniken har utvecklat och underlättat i jordbruket,
- kunna ge exempel på fördelar och nackdelar med vindkraft,
- kunna ge förslag på förbättringsområden inom jordbruket,
- utveckla din förmåga att resonera kring ett smartare jordbruk,
- ha ökad förståelse för arbetet på en bondgård,
- utveckla din förmåga att berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor,
- ha utvecklat din förmåga att genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och diskutera slutsatser runt omkring dessa,
- ha utvecklat din förmåga att dokumentera dina tankar i text och bild
- BEDÖMNING
- Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- Samtala och diskutera frågor som handlar om jordbruket, både idag och förr.
- Dokumentera dina kreativa tankar och idéer både i text och i bild.
- Använda de grundläggande begreppen som handlar om teknik.
- Resonera kring några upptäckter kring uppfinningar som underlättat i jordbruket och hur det har påverkat oss människor.
- Redogöra för för- och nackdelar med vindkraft.
- Ge exempel på vad man behöver göra på en bondgård och vilka tekniska lösningar som finns.
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
- värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
- analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Fysik: Elektricitet
MÅL
När du arbetat med detta område ska du:
- veta vad statisk elektricitet är och kunna ge exempel på hur man kan framkalla sådan,
- kunna förklara vad elektrisk ström är för något,
- kunna ge exempel på hur man framställer ström,
- kunna använda sig av de säkerhetsföreskrifter som finns kring elektricitet,
- utveckla sin förmåga att resonera kring och koppla ihop elektriska kretsar
- veta hur det går till när en lampa börjar lysa,
- utveckla sin förmåga att berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor,
- ha utvecklat din förmåga att genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och diskutera slutsatser runt omkring dessa,
- ha utvecklat din förmåga att dokumentera dina undersökningar i text och bild i laborationsrapporter
BEDÖMNING
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- Samtala och diskutera frågor som handlar om elektricitet.
- genomföra undersökningar/experiment, enskilt och i grupp.
- Använda dig av den utrustning vi har på ett säkert sätt.
- Göra dokumentationer av dina undersökningar i text och bild.
- Använda de grundläggande begreppen som handlar om elektricitet.
- Resonera kring några upptäckter om elektricitet som påverkat oss människor.
Teknik – huskonstruktion
Under två dagar ska du, efter en gemensam genomgång, få bygga ditt eget pepparkakshus i kartong. Du kommer få rita en bild och en ritning som du sedan ska följa i ditt arbete med att konstruera ett eget designat hus. Vi avslutar temat med att ha en gemensam utställning.
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:
|
|
BEDÖMNING:Jag kommer att bedöma din förmåga att:
|
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
- värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
- analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Kemi: Material – ordning i vår omgivning
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:
|
|
BEDÖMNING:Jag kommer att bedöma din förmåga att:
|
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Biologi: Så funkar det i naturen
Vi börjar med grunderna i biologi där vi varvar faktatexter och filmer med utedagar och experiment. Eleverna kommer även få fördjupa sig i olika svenska naturtyper för att sedan redovisa det i tvärgrupper. Området kommer avslutas med ett skriftligt prov.
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:
|
BEDÖMNING:
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
|
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör ekologisk hållbarhet
• genomföra systematiska undersökningar i biologi
• använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i naturen och samhället
Det är kemi nu ju. iMovie är också häftigt och bra! Ta hem det på en apple produkt och börja skapa filmer!