Matte

I matematiken arbetar vi i år 6 med:

LPP Bråk och procent  v. 34- 39

I matematiken arbetar vi i år 5 med:

LPP ekvationer, uttryck och mönster  v. 9-13

LPP beräkningar decimaltal och problemlösning v. 5-9

LPP Koordinatsystem och proportionalitet v. 49-4

LPP Tal i bråkform och decimalform v. 45-51

LPP Längd, area och symmetri åk 5  v. 38- 44

LPP taluppfattning och decimaltal åk 5 v. 34-37

 

 

 

Tid

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:

Kunna begreppen: år, skottår, kvartal, månad, vecka, dygn, timme, kvart, minut och sekund

Kunna läsa och skriva datum

Kunna leta reda på uppgifter i almanackan

Kunna avläsa klockan och skriva klockslag med siffror

Kunna jämföra, uppskatta och mäta tid

kunna omvandla tidsenheter

Kunna beräkna tidsskillnad

Kunna läsa av en tidtabell

 

 

BEDÖMNING:

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

·       använda dig av begreppen inom området

·       Läsa och skriva datum samt använda almanacka

·       Läsa av klockan: analog och digital

·       Omvandla tidsenheter

·       Beräkna tidsskillnader

·       Använda dig av tidtabeller

·        lösa problem, både skriftligt och muntligt

 

 

 

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att .  formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, .  använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, .  välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, .  föra och följa matematiska resonemang, och .  använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

_________________________________________________________________

Multiplikation och division

 

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:Förstå hur addition och multiplikation hör ihop

Kunna multiplicera ental, tiotal, hundratal och tusental

Förstå hur multiplikation och division hör ihop

Kunna använda kort division

Kunna lösa uppgifter med hjälp av algoritmer

Kunna använda multiplikation och division när du löser textuppgifter och vid    problemlösning

förklara begreppen: multiplicera, dividera, kvot, produkt, nämnare, täljare, faktor, kort division

kunna visa hur du gör när du löser problem, både skriftligt och muntligt

 

 

BEDÖMNING:

Jag kommer att bedöma din förmåga att:·       förklara hur addition och multiplikation hör ihop

·       multiplicera och dividera

·       använda multiplikation och division vid textuppgifter och problemlösningar

·       använda dig av begreppen inom området

·        lösa problem, både skriftligt och muntligt

 

 

 

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att .

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.


 

Geometri

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:·       Känna till hur man mätte förr·       Kunna mäta och rita sträckor·       Kunna uppskatta och mäta längder

·       Kunna växla mellan olika längdenheter

·       Kunna känna till egenskaper och namn på några geometriska objekt

·       Kunna rita rektanglar, kvadrater och trianglar efter givna mått

·       Kunna räkna ut figurers omkrets

·       Kunna använda mätverktygen: linjal, måttband, tumstock och meterhjul

·       Förstå symmetri

 

BEDÖMNING:

·       Jag kommer att bedöma din förmåga att:·       Mäta och rita sträckor·       Uppskatta och mäta längder·       Växla mellan längdenheterna mm-cm-dm-m-km-mil

·       Namnge och rita objekten: kvadrat, rektangel, cirkel, triangel, kub, cylinder, klot, rätblock, pyramid

·       Rita figurer efter givna mått

·       Räkna ut figurers omkrets

 

 

 

Addition och subtraktion 

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:

  • Förstå hur addition och subtraktion hör ihop
  • Veta hur likhetstecknet används
  • Kunna addera och subtrahera inom talområdet 0-10000
  • Kunna använda addition och subtraktion när du löser textuppgifter och vid problemlösning
  • förklara begreppen: addition, addera, summa, term, likhetstecken, subtraktion, subtrahera, skillnad/differens, fler – färre
  • kunna visa hur du gör när du löser problem, både skriftligt och muntligt

 BEDÖMNING:

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • förklara hur addition och subtraktion hör ihop
  • förklara likhetstecknets innebörd och användningsområde
  • addera och subtrahera inom talområdet 0-10000
  • använda addition och subtraktion vid textuppgifter och problemlösningar
  • använda dig av begreppen inom området
  • lösa problem, både skriftligt och muntligt

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

– formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

– använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

– välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

– föra och följa matematiska resonemang, och

–  använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Taluppfattning

Vi utgår från matematikboken ”Matteborgen 4A” men kompletterar arbetet med laborativa och konkretiserande material. Vi skriver svaren i ett räknehäfte (man skriver alltså inte i matteboken). Bra sidor att träna taluppfattning och andra matematiska moment på online är www.mattemastaren.se, www.skolplus.se, www.elevspel.se

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:

  •        kunna läsa av och skriva tal inom talområdet 0-10 000
  •        förstå vårt talsystem
  •        kunna avgöra om ett tal är jämnt eller udda
  •        upptäcka mönster i figurer och talföljder
  •        kunna jämföra och ordna tal efter storlek
  •        kunna läsa av och sätta ut tal på tallinjer
  •        förklara begreppen: tal, siffra, talsort, tusental, hundratal, tiotal, ental, tallinje, positionssystem
  •        kunna visa hur du gör när du försöker lösa problem, både skriftligt och muntligt

 BEDÖMNING:

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • inom talområdet 0-10 000 kunna läsa av och skriva tal
  • förklara vårt talsystems uppbyggnad
  • avgöra om ett tal är jämnt eller udda
  • upptäcka mönster i figurer och talföljder
  • jämföra och ordna tal efter storlek
  • läsa av och sätta ut tal på tallinjer
  • använda dig av begreppen inom området
  • lösa problem, både skriftligt och muntligt

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att .

– formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

– använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, .

– välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

– föra och följa matematiska resonemang, och

– använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *