År 6
Sista lektionen på måndagar är under vårterminen vikt till arbetsområdet Nyheter, detta i ämnena samhällskunskap och svenska.
I svenska arbetar vi under vecka 34-37 med att förbereda oss inför den muntliga delen (samtal) på det nationella provet i svenska.
Pedagogisk planering Bleckmossen – Tunnelflickan
År 5
På svenskan i år 5 arbetar eleverna med flera olika arbetsområden parallellt:
LPP återberättande text v. 1-5
LPP Lyssna lyhört och prata proffsigt
LPP Instruerande text v. 34-40
LPP En läsande klass v. 34- 51
Pedagogisk planering Studieteknik v.34-41
År 4
Svenska: Berättande text – ”Den mystiska dörren”
Vad är det för en mystisk grön dörr som finns där på skolans ena yttervägg? Utan trappsteg och som dessutom inte går att öppna…
Du ska få skriva en berättande text i kapitelform utifrån en given inledning.
Mål
Du ska kunna:
- följa en skriftlig instruktion
- skriva en kapitelberättelse med handling och innehåll som hänger ihop
- göra gestaltande beskrivningar
- skriva med en struktur där textens uppbyggnad går att följa
- skriva med språklig variation, bl.a. varierat ordval
- använda grundläggande regler för språkriktighet genom att ha en korrekt meningsbyggnad och använda rätt tempus
- använda grundläggande regler för skiljetecken (stor/liten bokstav, punkt, frågetecken, utropstecken)
- använda grundläggande regler för stavning
- ta emot respons och använda den för att bearbeta din text
- ge respons på innehållet i en kamrats text
- förstärka och levandegöra din text genom att göra illustrationer och ett tittskåp som samspelar med texten
Bedömning
Så här kommer dina kunskaper att bedömas:
Du fyller i en stödmall till varje kapitel och skriver med hjälp av dessa sedan din text. Vi bedömer hur väl du följer instruktionerna i stödmallen. Vi ger dig fortlöpande respons, både muntlig och skriftlig, på det du skriver och bedömer hur du använder dig av denna respons för att bearbeta din text. Du får också respons från kamrater vid två tillfällen. Vi bedömer hela skrivprocessen, från stödmallar till färdigskriven text. Du får även göra illustrationer och ett tittskåp och vi bedömer hur väl de samspelar med din text. Du får också ge respons på en kamrats text, vilket bedöms.
Förmågor
Du kommer i arbetsområdet Berättande text – ”Den mystiska dörren” att få utveckla din förmåga att:
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
Skriftligt omdöme
Ges i form av en matris.
Svenska: ”Boken”
Du får lyssna på högläsning ur en ”hemlig bok”. Varje vecka får du arbeta med en skrivuppgift som kopplas till det du fått lyssna på.
Mål
Du ska:
- kunna skriva berättande texter med inledning, handling och avslutning.
- ha en röd tråd som går att följa i ditt berättande.
- kunna skriva varierat.
- kunna använda dig av grundläggande regler för skiljetecken.
- kunna använda dig av grundläggande regler för stavning.
- kunna använda gestaltande beskrivningar.
- kunna illustrera dina texter med egna bilder.
Bedömning
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
- skriva med tydlig inledning, handling och avslutning.
- skriva med en röd tråd som går att följa.
- variera dig i ditt skrivande, t.ex. genom att börja meningar på olika sätt.
- använda dig av de olika skiljetecknen punkt, stor bokstav, utropstecken och frågetecken.
- behärska stavning.
- levandegöra dina texter med gestaltande beskrivningar.
- levandegöra dina texter med dina illustrationer.
Förmågor
Du kommer i arbetsområdet ”Boken” att få utveckla din förmåga att
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer