I matematiken arbetar vi i år 6 med:
LPP Bråk och procent v. 34- 39
I matematiken arbetar vi i år 5 med:
LPP ekvationer, uttryck och mönster v. 9-13
LPP beräkningar decimaltal och problemlösning v. 5-9
LPP Koordinatsystem och proportionalitet v. 49-4
LPP Tal i bråkform och decimalform v. 45-51
LPP Längd, area och symmetri åk 5 v. 38- 44
LPP taluppfattning och decimaltal åk 5 v. 34-37
Tid
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:
Kunna begreppen: år, skottår, kvartal, månad, vecka, dygn, timme, kvart, minut och sekund Kunna läsa och skriva datum Kunna leta reda på uppgifter i almanackan Kunna avläsa klockan och skriva klockslag med siffror Kunna jämföra, uppskatta och mäta tid kunna omvandla tidsenheter Kunna beräkna tidsskillnad Kunna läsa av en tidtabell |
BEDÖMNING:
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
· använda dig av begreppen inom området · Läsa och skriva datum samt använda almanacka · Läsa av klockan: analog och digital · Omvandla tidsenheter · Beräkna tidsskillnader · Använda dig av tidtabeller · lösa problem, både skriftligt och muntligt |
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att . formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, . använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, . välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, . föra och följa matematiska resonemang, och . använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
_________________________________________________________________
Multiplikation och division
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:Förstå hur addition och multiplikation hör ihop
Kunna multiplicera ental, tiotal, hundratal och tusental Förstå hur multiplikation och division hör ihop Kunna använda kort division Kunna lösa uppgifter med hjälp av algoritmer Kunna använda multiplikation och division när du löser textuppgifter och vid problemlösning förklara begreppen: multiplicera, dividera, kvot, produkt, nämnare, täljare, faktor, kort division kunna visa hur du gör när du löser problem, både skriftligt och muntligt |
BEDÖMNING:
Jag kommer att bedöma din förmåga att:· förklara hur addition och multiplikation hör ihop
· multiplicera och dividera · använda multiplikation och division vid textuppgifter och problemlösningar · använda dig av begreppen inom området · lösa problem, både skriftligt och muntligt |
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att .
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
föra och följa matematiska resonemang, och
använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Geometri
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:· Känna till hur man mätte förr· Kunna mäta och rita sträckor· Kunna uppskatta och mäta längder
· Kunna växla mellan olika längdenheter · Kunna känna till egenskaper och namn på några geometriska objekt · Kunna rita rektanglar, kvadrater och trianglar efter givna mått · Kunna räkna ut figurers omkrets · Kunna använda mätverktygen: linjal, måttband, tumstock och meterhjul · Förstå symmetri
|
BEDÖMNING:
· Jag kommer att bedöma din förmåga att:· Mäta och rita sträckor· Uppskatta och mäta längder· Växla mellan längdenheterna mm-cm-dm-m-km-mil
· Namnge och rita objekten: kvadrat, rektangel, cirkel, triangel, kub, cylinder, klot, rätblock, pyramid · Rita figurer efter givna mått · Räkna ut figurers omkrets |
Addition och subtraktion
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:
|
BEDÖMNING:
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
|
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
– formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
– använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
– välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
– föra och följa matematiska resonemang, och
– använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Taluppfattning
Vi utgår från matematikboken ”Matteborgen 4A” men kompletterar arbetet med laborativa och konkretiserande material. Vi skriver svaren i ett räknehäfte (man skriver alltså inte i matteboken). Bra sidor att träna taluppfattning och andra matematiska moment på online är www.mattemastaren.se, www.skolplus.se, www.elevspel.se
MÅL:
När du arbetat med detta område ska du:
|
BEDÖMNING:
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
|
FÖRMÅGOR:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att .
– formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
– använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, .
– välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
– föra och följa matematiska resonemang, och
– använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.