NO

Under hösten kommer vi att arbeta med biologi och teknik. Vi kommer även hinna några mindre områden i fysik och/eller kemi. Till hösten blir det fysik, kemi och teknik. Biologin är avslutad efter detta arbetsområde.

LPP biologi – livets utveckling och anpassningar  v. 34-44

 

 

 

Under vårterminen kommer vi att arbeta med flera mindre arbetsområden inom fysik,kemi och teknik.

LPP ljud och ljus v. 1-6

LPP kraft och rörelse v. 6-12

LPP kemi – blandningar och lösningar v. 13-16


Under hela höstterminen 2015 kommer vi att arbeta med biologi: människan och människokroppen på no-lektionerna.

LPP människan och människokroppen

______________________________________________________________________

Teknik: Vardagsteknik

Det mesta i vårt samhälle har faktiskt designats av någon. Det betyder att någon har tänkt, ritat och producerat alla saker som vi använder. Det finns alltså en tanke bakom det mesta. Alla sakerna är till för att tillfredsställa olika behov. Kylskåp, fotbollsskor, mjölkförpackningar – de ska hjälpa oss med olika saker. Det är därför de finns. Temat vardagsteknik handlar om behov och design i vardagen.

 

MÅL

När du arbetat med detta område ska du:

    • kunna ge exempel på hur tekniken har utvecklat och underlättat i vardagen,
    • kunna ge förslag på förbättringsområden inom vardagsteknik,
    • utveckla din förmåga att resonera kring anpassningar av vardagsteknik utifrån olika målgrupper,
    • utveckla din förmåga att berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor,
    • ha utvecklat din förmåga att genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och diskutera slutsatser runt omkring dessa,
    • ha utvecklat din förmåga att dokumentera dina tankar i text, bild och modell

 

BEDÖMNING

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  •  Samtala och diskutera frågor som handlar om vardagstekniken, både idag och förr.
  • Dokumentera dina kreativa tankar och idéer både i text, bild och som modell.
  • Använda de grundläggande begreppen som handlar om teknik.
  • Resonera kring några upptäckter kring uppfinningar som underlättat i vardagen och hur det har påverkat oss människor.
  • Ge exempel på vilka tekniska lösningar som finns utifrån olika målgruppers behov och skapa egna vardagstekniska hjälpmedel.

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

_____________________________________________________________________

 Teknik: Smartare jordbruk

Teknik i jordbruket är något av det mest grundläggande inom teknikämnet. Människans förmåga att producera mat har varit avgörande för vår framväxt. Det här temat lär dig om hur beroende jordbruket är av tekniska uppfinningar. Du får lära dig hur olika tekniker växt fram och om hur de används idag.

MÅL

När du arbetat med detta område ska du:

    • kunna ge exempel på hur tekniken har utvecklat och underlättat i jordbruket,
    • kunna ge exempel på fördelar och nackdelar med vindkraft,
    • kunna ge förslag på förbättringsområden inom jordbruket,
    • utveckla din förmåga att resonera kring ett smartare jordbruk,
    • ha ökad förståelse för arbetet på en bondgård,
    • utveckla din förmåga att berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor,
    • ha utvecklat din förmåga att genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och diskutera slutsatser runt omkring dessa,
    • ha utvecklat din förmåga att dokumentera dina tankar i text och bild
    • BEDÖMNING

 

  • Jag kommer att bedöma din förmåga att:
  • Samtala och diskutera frågor som handlar om jordbruket, både idag och förr.
  • Dokumentera dina kreativa tankar och idéer både i text och i bild.
  • Använda de grundläggande begreppen som handlar om teknik.
  • Resonera kring några upptäckter kring uppfinningar som underlättat i jordbruket och hur det har påverkat oss människor.
  • Redogöra för för- och nackdelar med vindkraft.
  • Ge exempel på vad man behöver göra på en bondgård och vilka tekniska lösningar som finns.

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Fysik: Elektricitet

MÅL

När du arbetat med detta område ska du:

  • veta vad statisk elektricitet är och kunna ge exempel på hur man kan framkalla sådan,
  • kunna förklara vad elektrisk ström är för något,
  • kunna ge exempel på hur man framställer ström,
  • kunna använda sig av de säkerhetsföreskrifter som finns kring elektricitet,
  • utveckla sin förmåga att resonera kring och koppla ihop elektriska kretsar
  • veta hur det går till när en lampa börjar lysa,
  • utveckla sin förmåga att berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor,
  • ha utvecklat din förmåga att genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och diskutera slutsatser runt omkring dessa,
  • ha utvecklat din förmåga att dokumentera dina undersökningar i text och bild i laborationsrapporter

 

 

BEDÖMNING

Jag kommer att bedöma din förmåga att: 

  • Samtala och diskutera frågor som handlar om elektricitet.
  • genomföra undersökningar/experiment, enskilt och i grupp.
  • Använda dig av den utrustning vi har på ett säkert sätt.
  • Göra dokumentationer av dina undersökningar i text och bild.
  • Använda de grundläggande begreppen som handlar om elektricitet.
  • Resonera kring några upptäckter om elektricitet som påverkat oss människor.

 

 

 

Teknik – huskonstruktion

Under två dagar ska du, efter en gemensam genomgång, få bygga ditt eget pepparkakshus i kartong. Du kommer få rita en bild och en ritning som du sedan ska följa i ditt arbete med att konstruera ett eget designat hus. Vi avslutar temat med att ha en gemensam utställning.

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:

  • Veta hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner kan vara uppbyggda, till exempel hus.
  • Känna till teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Kunna dokumentera i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska modeller.
  • Kunna resonera kring konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

 

 BEDÖMNING:Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • Utifrån en ritad önskebild av ditt pepparkakshus, göra en ritning i verklig skala.
  • Följa din ritning till en verklig fysisk modell.
  • genomföra och dokumentera konstruerandet av huset
  • kunna följa teknikutvecklingsarbetets olika faser
  • resonera kring för- och nackdelar med dina lösningar

 

 

 

 

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

 

 

 

Kemi: Material – ordning i vår omgivning

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:

  • Kunna dela in ämnen och material utifrån olika egenskaper.
  • Kunna redogöra för materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen, t.ex. plast.
  • Känna till några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
  • Ha fått kännedom om äldre tiders beskrivningar av materiens uppbyggnad. Kemins förändring från magi och mystik till modern vetenskap.
  • Kunna genomföra enkla systematiska undersökningar med en planering, utförande och utvärdering.
  • Kunna dokumentera enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
  • Kunna tolka och granska information med koppling till kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
  • Kunna förklara begreppen: naturmaterial, framställda material, råvara, återvinning, egenskaper, hypotes

 

BEDÖMNING:Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • Sortera och gruppera saker utifrån olika egenskaper
  • källsortera sopor
  • redogöra för någon viktig upptäckt inom kemi
  • genomföra och dokumentera undersökningar och experiment
  • redogöra om ämnet plast
  • använda dig av viktiga begrepp inom området

 

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
  • genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
  • använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Biologi: Så funkar det i naturen

Vi börjar med grunderna i biologi där vi varvar faktatexter och  filmer med utedagar och experiment. Eleverna kommer även få fördjupa sig i olika svenska naturtyper för att sedan redovisa det i tvärgrupper. Området kommer avslutas med ett skriftligt prov.

MÅL:

När du arbetat med detta område ska du:

  •       kunna berätta om några samband i naturen med näringskedjor och näringsvävar
  •         förstå hur ett kretslopp i naturen fungerar
  •         veta hur fotosyntesen fungerar
  •         kunna dela in svampar i olika sorter och namnge svampens olika delar
  •         kunna förklara vad allemansrätten är samt vilka rättigheter och skyldigheter vi har när vi är i naturen
  •         känna till några olika nedbrytare och deras funktion i naturen
  •         ha kännedom om Sveriges olika naturtyper och dess djurliv
  •         ha genomfört och dokumenterat enkla fältstudier och experiment
  •         veta hur djur, växter och svampar kan identifieras, sorteras och grupperas.
  •         känna till Carl von Linné och hans roll i biologin.

 

BEDÖMNING:

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • redogöra begreppen näringskedja, näringsväv, fotosyntes och kretslopp
  • gruppera svampar och namnge dess delar
  • förklara och ge exempel på allemansrätten
  • redogöra för nedbrytare och dess funktion i naturen
  • redogöra för skillnader/likheter i olika svenska naturtyper
  • genomföra och dokumentera fältstudier och experiment
  • identifiera, sortera och gruppera växter, svampar och djur
  • redogöra Carl von Linnés roll i biologin

 

 

FÖRMÅGOR:

Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör ekologisk hållbarhet

• genomföra systematiska undersökningar i biologi

• använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i naturen och samhället

 

Ett svar på ”NO

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *