År 6
I geografi arbetar vi nu med arbetsområdet Europa.
Pedagogisk planering geografi Europa
Sista lektionen på måndagar är under vårterminen vikt till arbetsområdet Nyheter, detta i ämnena samhällskunskap och svenska.
I SO arbetar vi t.o.m. vecka 4 med religion och arbetsområdet Världsreligionerna.
Pedagogisk planering Världsreligionerna
I SO arbetar vi t.o.m. vecka 42 med samhällskunskap och arbetsområdet Lagar och regler.
pedagogisk-planering-lagar-och-regler
I SO arbetar vi t.o.m. vecka 38 med historia och arbetsområdet Vasatiden.
pedagogisk-planering-vasatiden
År 5
I SO arbetar vi nu med geografi och arbetsområdet Norden.
I SO arbetar vi nu med religion och arbetsområdet kristendomen.
Pedagogisk planering i religion Kristendomen
I SO arbetar vi nu i början av höstterminen i år 5 med historia och tidsperioden medeltiden. Se bifogad fil med pedagogisk planering.
Pedagogisk planering historia: Medeltiden
År 4
Geografi: Sverige
Vi börjar med utforska kartor, allt ifrån kartboken till väggkartor, jordgloben och digitala kartor (google maps och google Earth). Därefter får eleverna välja en plats någonstans i Sverige som betyder något för dem och redovisa den muntligt för klassen. Vi gör en gemensam tankekarta om Sverige. UR-serien Geografens testamente – eller Den stora Sverigeresan är spännande och lärorik och i seriens åtta delar följer vi Holger Nilsson och ingenjör Mortensen runt i Sverige i jakt på sju viktiga nycklar. Till varje avsnitt kopplas texter i läroboken Geografi: Sverige. Vi samtalar om avsnitten och texterna och eleverna får även arbeta med skriftliga uppgifter kopplade till dessa. Vi arbetar också med namngeografi, där eleverna får en liten läxa varje vecka.
Vi gör en liten fältstudie där vi går ut och tittar på kulturlandskapet runt omkring oss i Moheda. Hur har landskapet gått från naturlandskap till just kulturlandskap? Hur har människorna påverkat och förändrat landskapet? Eleverna får efteråt skriva ner sina tankar kring detta.
Eleverna blir tilldelade ett landskap var som de ska fördjupa sig i. De fyller i en stödmall och skriver med hjälp av den en faktatext om landskapet. Därefter får eleverna använda stödmallen till att jämföra sitt landskap med ett annat, för att hitta skillnader och likheter.
Arbetsområdet avslutas med en skriftlig diagnos som tillsammans med övriga uppgifter och elevernas delaktighet på lektionerna ligger till grund för bedömningen.
Faktatexten om landskapet kommer att bedömas efter kunskapskraven i ämnet svenska.
Mål
Du ska få lära dig:
- att använda samt läsa av olika sorters kartor.
- förstå skillnaden mellan natur- och kulturlandskap.
- namn och läge på Sveriges tre landsdelar samt landskap.
- namn och läge på några viktiga orter, berg och vatten i Sverige.
- om natur- och levnadsförhållanden i de olika delarna av Sverige.
- om vilka naturresurser vi har i Sverige.
- om hur Sveriges befolkning är fördelad.
- jämföra platser utifrån bl.a. storlek och läge, natur- och levnadsförhållanden.
- viktiga geografiska ord och begrepp.
Bedömning
Vi kommer att bedöma förmåga att:
- förstå kartor och använda dem i ditt arbete för att söka efter platser och information.
- resonera kring skillnaden mellan natur- och kulturlandskap samt kring hur människor påverkat hur kulturlandskapet i Moheda ser ut
- på en karta kunna namnge och placera de tre olika landsdelarna i Sverige samt Sveriges landskap.
- på en karta kunna namnge och placera ut viktiga orter, berg och vatten
- redogöra för Sveriges naturresurser/naturtillgångar.
- redogöra för dina tankar kring var och varför människor bor där de bor i Sverige.
- beskriva och jämföra två landskap utifrån bl.a. storlek och läge, natur- och levnadsförhållanden.
- förstå och använda dig av viktiga geografiska ord och begrepp.
Förmågor
Du kommer att i arbetsområde Sverige få utveckla din förmåga att:
- analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
- utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
- göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker
Historia och religion: Vikingatiden och asatron
Vi utgår ifrån textboken Historia: Vikingatid Medeltid. Vi läser och samtalar kring texter och bilder. Eleverna får svara på faktafrågor och frågor av resonerande och analyserande karaktär, både enskilt och tillsammans med en kamrat/kamrater. Vi tittar på TV-program, viker vikingaskepp i papper, provar på att skriva runskrift m.m. Arbetsområdet avslutas med ett prov, som tillsammans med de kunskaper som eleverna visat under lektionerna ligger till grund för det skriftliga omdömet.
Mål
Du ska:
- veta när vikingatiden inföll
- känna till på vilket sätt och varför vikingarna gav sig ut på resor till andra länder
- kunna ge exempel på platser dit vikingarna begav sig
- känna till hur män, kvinnor och barn levde under vikingatiden och göra jämförelser med hur män, kvinnor och barn lever idag
- känna till vikingarnas tro
- känna till hur vi kan veta så mycket om vikingatiden och vilka spår av vikingatiden vi kan se idag
- känna till vad som blev slutet på vikingatiden och slutet för asatron
- kunna använda historiska begrepp
Bedömning
Vi kommer att bedöma förmåga att:
- tidsbestämma vikingatiden
- förstå och förklara hur vikingarna levde och varför de levde just så, både i sin vardag och på sina resor
- jämföra män, kvinnor och barns levnadsvillkor på vikingatiden och idag
- förstå och förklara vad vikingarna trodde på och varför
- berätta om spår av vikingatiden och asatron idag
- redogöra för varför vikingatiden tog slut och asatron upphörde
- förstå och använda historiska begrepp både muntligt och skriftligt
Förmågor
Du kommer i arbetsområde vikingatiden att få utveckla din förmåga att
- använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
- kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historiska kunskaper,
- använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
- analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa,
- analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället
Samhällskunskap: Dröm om demokrati
Vi tittar på UR:s serie Dröm om demokrati och samtalar kring och svarar på frågor om de olika avsnitten. Vi tittar på riksdagspartiernas hemsidor och du får tillsammans med en kamrat bilda ett eget parti.
Mål
Du ska:
- Känna till vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas
- Känna till vad diktatur är
- Känna till hur demokrati kan se ut i skolan och på din fritid
- Känna till riksdagens och regeringens olika uppdrag
- Känna till hur ett politiskt val går till
- Känna till de största politiska partierna i Sverige
- kunna använda begrepp så som t.ex. demokrati, diktatur, riksdag, regering, politiska val, parti
Bedömning
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
- förklara vad demokrati och diktatur innebär
- förklara hur ett demokratisk beslut kan fattas
- redogöra för hur demokrati ser ut i skolan och på din fritid
- berätta om skillnaden mellan riksdag och regering
- beskriva hur ett politiskt val går till
- namnge och berätta något om några politiska partier i Sverige
- använda dig av viktiga begrepp
Förmågor
Du kommer i arbetsområdet demokrati att få utveckla din förmåga att
- Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser
- Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv