Prov

Prov i samhällskunskap: Lagar och regler

På torsdag 20/10 har eleverna ett skriftligt prov i samhällskunskap, inom arbetsområdet Lagar och regler. Provet är en del i bedömningen som görs (bedöms gör även den muntliga aktiviteten på lektionerna och en uppgift som behandlar informationssökning och källkritik).

Idag 12/10 har vi gått igenom målen igen (se fliken Mål här på bloggen) och jag har även visat eleverna hur inläsningstjänst fungerar. Där kan de logga in och lyssna på alla texter som tillhör kapitlet i läromedlet vi använder (PULS Samhällskunskap). Som användarnamn använder eleverna sin edu-mailadress (de som inte kommer ihåg sin får den i skolan imorgon) och lösenordet Moheda04.

Eleverna har även fått låna hem samhällskunskapsboken.


På fredag 15/4 har eleverna ett mindre matteprov på området ekvationer, uttryck och mönster. Man kan träna genom att räkna i matteboken, hela kapitel 6 är till grund för provet. Man kan även träna på stenciler (som finns uppkopierat i klassrummet) samt matteportal.se (ligger som en läxa). Kolla gärna igenom målen för arbetsområdet för att veta vad som bedöms. Efter provet kommer en sammanfattande bedömning i matte att skickas hem.

______________________________________________________________________

På torsdag 3/3 har eleverna prov i religion inom arbetsområdet kristendomen. Det är ett skriftligt prov och eleverna kan läsa på i sina häften om kristendomen. Naturligtvis hoppas jag att de vid provtillfället även kan dra nytta av de faktafilmer vi har sett och de diskussioner vi har haft, för att visa på sina förmågor och kunskaper.

Målen för arbetsområdet finns under fliken mål här på bloggen.

Måndagslektionen vecka 9 kommer vi att tillsammans repetera och eleverna kan då passa på att ställa frågor om de är osäkra på något.


 

 

På måndag 25/1 har eleverna ett mindre prov på arbetsområdet ”Koordinatsystem och proportionalitet”. Som träning inför provet kan eleverna ta hem ett träningshäfte (finns i klassrummet) eller repetera i matteboken s. 104-106. Efter provet kommer ett skriftligt omdöme skickas hem som vanligt.


 

 

 

På måndag och tisdag vecka 51 kommer vi att avsluta arbetsområdet i svenska: Lyssna lyhört och prata proffsigt. Detta görs genom att eleverna får göra en muntlig redogörelse om ett fritidsintresse för sina klasskamrater.

Muntlig redogörelse instruktion


 

I arbetet med kroppen kommer eleverna få en skriftlig uppgift att genomföra på torsdagen 10/12. Vi kommer att arbeta med detta under veckan i skolan och därefter är det egna förberedelser inför uppgiften.

skrivuppgift biologi


 

Torsdagen den 26/11 kommer eleverna att ha prov i historia. Vi har arbetat med arbetsområdet medeltiden sedan terminens början och nu ska ”säcken knytas ihop”.

Eleverna har fått hem ett blad med målen för arbetsområdet, med hänvisningar till vad de ska kunna visa att de kan. Vi har även gått igenom det i skolan.

Vill eleverna repetera hemma inför provet behöver de ha sina två textböcker (en vinröd och en blå), samt skrivhäftet. Vi har ett par lektionstillfällen kvar innan provet och dessa kommer också att ägnas åt repetition.

På provet kommer det att finnas faktafrågor såväl som frågor där eleverna t.ex. får jämföra likheter och skillnader, ta ställning till olika saker och kunna motivera sina svar.

Provet görs skriftligt eller muntligt.

Medeltiden inför provet


 

Fredagen 23/10 är det matteprov på decimaltal, tallinje och area av triangel, kvadrat, rektangel. De elever som vill får under tisdagen 13/10 extra material att träna på. Annars är det matteboken kap 1 och 2 som gäller. Provet blir en liten del av en sammanfattande bedömning.

__________________________________________________________________

 

fredag 9/10 gör eleverna ett prov i engelska. Provets syfte är att se hur väl eleverna tillägnat sig det vi arbetat med och bygger på intro-kapitlet och de fyra kapitlen till Unit 1 i textboken. Det innehåller hörförståelse, läsförståelse, skriftlig och muntlig framställning och kommunikation. Vill man får man gärna repetera kapitlen innan provet.

Ett tips är att gå in på What’s up 5  och repetera där.


 

Matteprov i multiplikation och division på torsdag 23/4. Inför provet kan man träna på repetitionssidorna 156-157 i Matteborgen 4a. För ytterligare info kring innehållet, kolla under fliken ”Mål- matematik”.

_________________________________________________________________

tisdag 3/2 har eleverna ett litet prov i geometri. Vi har jobbat med geometri både i matteboken och praktiskt för att befästa kunskaperna. Denna gång kommer matteprovet vara koncentrerat på grunderna dvs. formerna (kvadrat, rektangel, triangel, cirkel, kub, rätblock, pyramid, cylinder och romb) och växla mellan längdenheterna meter-dm-cm-mm. Man ska även kunna räkna ut omkretsen av en given figur och kunna rita en figur utifrån given omkrets.

Vill man träna lite extra inför provet så är det rep.3 på sid  154-155.

 

 

Torsdagen den 11/12 har eleverna prov i historia och religion, i arbetsområdet Vikingatiden och asatron.

Målen för arbetsområdet finns under fliken Mål, men kommer även här nedan. Vi har arbetat med alla målen under lektionerna på olika sätt (film, diskussioner, läst i boken, svarat på frågor etc.), så när eleverna nu läser hemma inför provet är det inget nytt som vi inte har gått igenom utan en repetition.

Målen som eleverna ska uppnå är att de ska:

  • veta när vikingatiden inföll
  • känna till på vilket sätt och varför vikingarna gav sig ut på resor till andra länder
  • kunna ge exempel på platser dit vikingarna begav sig
  • känna till hur män, kvinnor och barn levde under vikingatiden och göra jämförelser med hur män, kvinnor och barn lever idag
  • känna till vikingarnas tro
  • känna till hur vi kan veta så mycket om vikingatiden och vilka spår av vikingatiden och asatron vi kan se idag
  • känna till vad som blev slutet på vikingatiden och slutet för asatron
  • kunna använda historiska begrepp

 

Eleverna får med sig historiaboken hem. Sidorna som gäller är följande:

s.8-11 om handelsfärder, plundringståg och vikingaskepp

s.12-13 om Birka

s.14-15 om vikingarnas färder västerut och österut

s.16-17 om livet på en vikingagård, vikingarnas vardagsliv

s.18 om asatron

s.19 om runskrift

s.22-23 om hur vikingarna kristnades

s.24-25 om slutet av vikingatiden

OBS! I sina skrivhäften har eleverna skrivit en lista på vilka spår av vikingatiden och asatron som vi kan se idag. Denna vill jag också att de läser på. Använd också gärna övriga anteckningar och frågor med svar i skrivhäftena.


 

 

Nästa vecka (tors 20/11) har eleverna matteprov på de båda områdena vi arbetat med hittills (taluppfattning och addition/subtraktion) Kolla gärna igenom målen under ämnesfliken matte. Som förberedelse inför provet får eleverna gärna göra repetition 1 och 2 i matteboken (s. 150-153)

Matteprovet består av två delar som görs vid samma tillfälle. A-delen består av uppgifter som alla elever ska göra då den visar på grunderna i det vi gjort hittills. B-delen består av individuella uppgifter, dvs jag markerar vilka uppgifter som varje elev måste göra, frågor som eventuellt inte är markerade är frivilliga.

Som vanligt kommer vi skicka hem provet med ett skriftligt omdöme för er att ta del av, glöm inte signera så vi vet att ni sett det 🙂

_________________________________________________________________________

På torsdag 9/10 är det dags för ett prov i biologi ”Så fungerar det i naturen.” Eleverna ska läsa på sina egna anteckningar som de har skrivit i en grön skrivbok (no-boken). Provet kommer röra följande delar:

– allemansrätten (minst tre saker man får och tre saker man inte får göra)

– svampar – rita och sätta ut delarna (sporer, fot, hatt, ring, strumpa, mycel) , kunna namnge och ge exempel på de fem svampgrupperna (skivsvamp, rörsvamp,fingersvamp, taggsvamp och buksvamp)

– nedbrytare – ge exempel på olika nedbrytare och vad de gör i naturen.

– kunna förklara eller rita kring begreppen : näringskedja, näringsväv och kretslopp.

Provet består både av faktafrågor och resonerande frågor. När provet är rättat och området färdigt kommer jag skicka hem ett skriftligt omdöme. Vi påbörjar därefter arbetet i kemi. 🙂 // Annika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torsdagen den 25/9 har eleverna prov i samhällskunskap i arbetsområdet Dröm om demokrati.

Eleverna ska läsa på i Dröm om demokrati-häftet. Det är endast de inringade frågorna med svar som ligger till grund för provet. Av de åtta riksdagspartierna (som ju fortfarande är riksdagspartier även efter valet) med partiledare och symboler vill jag att eleverna lär sig minst fyra.

Provet är skriftligt och består av ett antal frågor som ska besvaras. Vissa är faktafrågor, vissa av mer resonerande karaktär. Provet tillsammans med vad eleverna visat av sina kunskaper under lektionerna ligger till grund för det skriftliga omdöme som sedan ges på arbetsområdet.

Titta gärna på den pedagogiska planeringen för att se mål och bedömning.

 

2 svar på ”Prov

  1. Hej, till veckans prov, så har Ebba ingen anteckning i sin skrivbok om: ”sina skrivhäften har eleverna skrivit en lista på vilka spår av vikingatiden och asatron som vi kan se idag. Denna vill jag också att de läser på. Använd också gärna övriga anteckningar och frågor med svar i skrivhäftena.”

    Meddela gärna vad de sa ha skrivit om detta. Tack
    Med vänlig hälsning Frida

Lämna ett svar till charlotta Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *